معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی در نشست خبری مرحله کشوری چهارمین دوره مسابقات ملی مناظر دانشجویی با اشاره به اهداف و کارکرد این مسابقات گفت: مسابقات مناظره در پی نهادینه کردن سبکی نو از تعامل گفتمانی اسلامی-ایرانی در محیط دانشگاهی است.
، نشست خبری چهارمین دوه مسابقات ملی مناظره دانشجویی کشور صبح امروز دوشنبه ۲۳ آذرماه با حضور سعید پورعلی، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی و مهدی خالدی، سرپرست سازمان دانشجویان در سازمان مرکزی جهاد دانشگاهی برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی و به نقل از خبرگزاری ایکنا، سعید پورعلی، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی در ابتدای این نشست، به تشریح اهداف و دستاوردهای مسابقات مناظره پرداخت و گفت: در سال ۸۱ جمعی از فضلای حوزه نامهای به مقام معظم رهبری نوشتند و در آن به نیاز فضای فرهنگی و علمی کشور و به ویژه محیطهای دانشگاهی به گفتوگوی اخلاق محور و مبتنی بر حدود آزادیهای علمی در کنار مسائل اخلاقی اشاره کردند؛ مقام معظم رهبری نیز در پاسخ به این نامه بر لزوم ایجاد چنین فضایی تاکید کردند و درخواست کردند که برای نیل به موضوعاتی نظیر آزاد اندیشی، نظریهپردازی و نقد و مناظره دستگاههای علمی، فرهنگی و به ویژه حوزوی کشور اقداماتی را انجام دهند. پیرو آن نامه شورای عالی انقلاب فرهنگی هیاتی تحت عنوان «هیات حمایت از برگزاری کرسیهای آزاداندیشی، نقد و مناظره» راهاندازی کرد که وظیفه اصلی آن هیات اجرای مطالبات مقام معظم رهبری در حوزههای یاد شده بود.
وی افزود: به نظر میرسد پس از فعالیت آن هیات چند واژه به فضای فعالیتهای علمی و فرهنگی در دانشگاههای کشور اضافه شد که پیرامون این واژگان جدید باید اقدامات عملی و علمی انجام گیرد. در موضوع کرسیهای نظریهپردازی، نقد و مناظره ابتدا باید جایگاه و ساختار آنها را تشریح کنیم؛ کرسیها به چند دسته تقسیم میگردند: کرسیهایی که هدفشان تولید علم و اندیشه است و به دو صورت نظریهپردازی و نقد برگزار میگردد؛ کرسیهایی که هدف اصلی آن تضارب افکار و عقلانی نمودن محیط و زمینه سازی برای تولید علم است، از کرسیهای نظریهپردازی نقد جداست؛ هدف اصلی کرسیهای نظریهپردازی و نقد تولید علم و اندیشه است اما هدف اصلی و محوری کرسیهای مناظره و آزاد اندیشی با هدف عقلانی کردن فضای دانشگاه برگزار میگردد.
وی عنوان کرد: هدفی که به عنوان تعبیر مبنایی برای مناظره پذیرفتهایم، یک مباحثه رو در رو، روشمند و منطقی میان دو تیم در هر سطحی است که در موضوع مورد نظر با توجه به تحقیقاتی که انجام دادهاند سعی کردهاند که صاحب نظر شوند و برخوردی نقادانه با موضوع داشته باشند. کرسیهای آزاد اندیشی نشستی است که در آن افرادی از دانشگاهیان به شکل آزاد، نظاممند و در کمال ادب، احترام و عقلانیت به بیان مواضع خود در باب موضوعاتی معین میپردازند. اما مهمترین هدف جهاد دانشگاهی و سازمان دانشجویان موضوع مناظره بود؛ یعنی یک مباحثه رو در رو، روشمند و منطقی میان تعدادی از تیمهای دانشگاهی و مهمترین هدف ما از انجام این مسابقات ایجاد محیطی امن برای بیان آزادانه و ناصحانه اندیشهها در محیطهای دانشجویی و دانشگاهی ایجاد کنیم. یکی از مهمترین دستاوردهای سازمان دانشجویان برای برگزاری این مسابقات ایجاد، تقویت و نهادینه سازی سبک اسلامی-ایرانی تعامل گفتمانی در محیطهای دانشگاهی است. تعاملهای گفتمانی در محیطهای دانشگاهی نیاز به یک فضای آرام، عقلانی و منطقی دارد و این مسابقات سعی کرده این فضا را ایجاد کند؛ همکاران ما در سازمان دانشجویان با مطالعه الگوهای جهانی سعی کردهاند این مسابقات را به سمت یک الگوی بومی و اسلامی-ایرانی سوق دهند. سنت حسنه گفتوگو در آداب و تعالیم مذهبی ما بسیار توصیه شده است و آیات قرآنی زیادی نظیر: «ادْعُ إِلِى سَبِیلِ رَبِّکَ بِالْحِکْمَهِ وَالْمَوْعِظَهِ الْحَسَنَهِ وَجَادِلْهُم بِالَّتِی هِیَ أَحْسَنُ إِنَّ رَبَّکَ هُوَ أَعْلَمُ بِمَن ضَلَّ عَن سَبِیلِهِ وَهُوَ أَعْلَمُ بِالْمُهْتَدِینَ/ با حکمت و اندرز نیکو به راه پروردگارت دعوت کن و با آنان به [شیوهاى] که نیکوتر است مجادله نماى در حقیقت پروردگار تو به [حال] کسى که از راه او منحرف شده داناتر و او به [حال] راهیافتگان [نیز] داناتر است (نحل ۱۲۵)» را در باب مناظره داریم که دعوت به مباحثه و مناظره توام با احترام برای هموار کردن مسیر جامعه است
پورعلی اظهار کرد: هدف دیگر مسابقات ملی مناظره تقویت سازو کار تولید فرهنگ تولید اندیشه در محیطهای دانشگاهی است؛ اگر محیطها تولید اندیشه مناسب نباشد، موضوعاتی نظیر نظریهپردازی نیز مطرح نخواهد شد و مناسب سازی این فضا کمکی است به حوزه نظریهپردازی و تولید اندیشه در محیطهای دانشگاهی؛ هدف دیگر نیز تضارب آرا و حاکم شدن فضای عقلانی و علمی با رعایت اخلاق و منطق گفتوگو در محیطهای دانشگاهی است. ضوابط برگزاری مسابقات نیز به گونهای طراحی و در نظر گرفته شده است که این اهداف را تحقق بخشد؛ ضوابطی که در سه سطح استانی، منطقهای و ملی برلای این مسابقات در نظر گرفته شده است، این موارد را شامل میشود: نخست اینکه این مسابقات باید وحدت، همدلی و صمیمیت را در محیطهای دانشگاهی تقویت کند و نمیخواهیم این مسابقات به کینه، کدورت و فضای احساسی منتهی شود؛ نکته دیگر تقویت هویت دانشجویی، دانشگاهی و ملی است که سعی شده در طراحی گزارههای مناظره نیز به این امر توجه شود. همچنین مسابقات باید به ایجاد و نهادینه کردن سبکی نو از تعامل گفتمانی اسلامی-ایرانی در محیط دانشگاهی منتهی شود، این سبک نیز تلفیقی از مباحث دینی، مذهبی و مطالعه مسابقات جهانی به دست آمده است. برای نیل به این الگو ویژگیهایی مانند برجسته سازی مبانی، آداب و اصول اخلاق اسلامی و سنتهای حسنه فرهنگی اجتماعی و تربیتی، پرهیز از توهین و افترا به اشخاص، برجسته سازی دانایی محوری، مستند گویی، مسالمت جویی و محترم انگاری آرای اشخاص در اثنای گفتوگو، به نمایش گذاشتن مدارا، عدالت، تساوی گفتاری و انصاف مداری، نشان دادن تمرکز محوری موضوعی و الزام به رعایت چارچوب موضوع مورد بحث، و در نهایت آشکار سازی وفاداری به اصول موضوعه مورد قبول آحاد مردم ایران در عرصه سیاست در جریان گفتوگو و مناظره را در نظر گرفتهایم
وی با اشاره به شعار این مسابقات با عنوان «مناظره فرصتی برای یادگیری» گفت: در کنار کارکردهای آشکاری مسابقه که به آن اشاره شد، استفاده از موراد دیگری همچون فن بیان، اصول استدلال منطقی، رعایت و مدیریت وقت، تیم سازی و استفاده از اساتید راهنما در مسابقات را نیز به تیمها آموزش بدهیم تا در مراحل دیگر از آن استفاده نمایند
معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی گفت: نشان خواجه نصیر الدین طوسی نشانی است که برای این مسابقات طراحی و در نظر گرفته شده است و نام خواجه نصیر الدین طوسی به عنوان فیلسوف گفتوگو در فرهنگ اسلامی-ایرانی به پیشنهاد استاد دینانی انتخاب شده است. و سعی شده است در چهارمین دوره مسابقات مدلی که به کار گرفته میشود با همکاری و هماهنگی تعدادی از اساتید حوزوی و دانشگاهی و نویسندگان نامه سال ۸۱ به مقام معظم رهبری طراحی شود؛ داروی این مسابقات بر عهده پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و آقای نعمت الله فاضلی بر عهده گرفتهاند
در پایان این نشست خبری از تندیس ویژه مسابقات ملی مناظره دانشجویی با عنوان نشان خواجه نصیرالدین طوسی رونمایی شد.
انتهای پیام/