چکیده مباحث تیم انجمن علمی ارتباطات از دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران
فرض بر این است که پیشینهی تاریخی شکوهمند، ضامن پیشرفت کشورهاست. سؤالاتی که در زمینه مطرح میشود از این قبیل است: چگونه میتوان بدون تاریخ شکوهمند به هویت جمعی دست یافت؟ چگونه میتوان جامعهای را تأسیس کرد، بدون آنکه اعضای آن، حداقلی از اعتقادات مشترک داشته باشند؟ براساس فرض برساخته بودن تاریخ و نیز امر نمایدین لاکان و احتساب اسطورهها آیا آمریکای کنونی را میتوان همچون آمریکای پیشین از قرن 19، بدون تاریخ، به حساب آورد؟
چارچوب بحث ما، نظریات نوسازی با تکیه بر آرای مک کلر لند و مثلث لاکان میباشد.
ابتدا به چارچوب نظری بحث خود یعنی نوسازی روانی و آراء اندیشههای مک کله لند میپردازیم. سپس به تعریف و تبیین مفهوم تاریخ، براساس امر نمادین لاکان میبینیم و در نهایت به سؤالات فوق پاسخ میدهیم.
منابع:
– کتاب فلسفهی لنین، مقالهی فروید ولاکان، اثرهی متعالی ایدئولوژی (ژیرک)
– نوسازی جامعه (ویز)
– تغییرات اجتماعی (گیروشه)
– ارتباطت توسعه در جهان سوم (ملکات)
– جامعهشناسی توسعه (ازکیا)
– مقدمه ابنخلدون – تاریخ در ترازو (زرینکوب)
– تاریخ و فرهنگ (مینوی)
چکیده مباحث تیم دادبان از دانشگاه شهید بهشتی
تاریخ شکوهمند یعنی داشتن تمدن و به پیش بردن جامعه بشری و نه صرف جنگ و خونریزی و جهانگشایی و توسعه قلمرو حاکمیتی در رابطه با توسعه و پیشرفت نیز تعاریف ارائه شده و شاخصها و معیارهای بسیاری نیز برای ارزیابی آن ارائه شده است. از ملاحظه این شاخصها و بررس رابطه پیشرفت و پیشینه تاریخی شکوهمند ارتباط قطعی به نحوی که بتوان ادعا کرد پیشینه تاریخی شکوهمند ضامن توسعه و پیشرفت کشورهاست استنباط نمیشود.
منابع:
1. آیینهوند، صادق، «علم تاریخ در گستره تمدن اسلامی»
2. مطهری، مرتضی، «جامعه و تاریخ: تاریخ چیست»
3. استنفورد، مایکل، «درآمدی بر فلسفه تاریخ»
4. شریعتی، علی، «مجموعه آثار، شماره 24»
تیم برنده: دادبان