چکیدهی مباحث تیم تهران مرکزی از دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی
با توجه به موضوع مسابقه باید در ابتدا تعریفی از عدالت و عدالت اجتماعی ارائه نمود. سؤال اصلی در این زمینه به این موضوع برمیگردد که آیا پولی کردن دانشگاهها بیعدالتی اجتماعی است؟!
براساس آمارهای فعلی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری 60 درصد بودجه دانشگاههای کشور تأمین و 40 درصد کسری بودجه وجود دارد. با توجه به ابعاد این مسأله قطعاً در صورت عدم حمایتهای دانشجویان، کیفیت آموزش و پژوهش افت خواهد کرد. بنابراین نمیتوان پولی کردن دانشگاهها را خلاف عدالت اجتماعی دانست. ضمن آنکه دانشجویان میتوانند برای تبدیل ایده به فرآورده و تولید علم به تولید ثروت کمک کنند و با انجام پروژههای برجسته، منابع مالی شهریه خود را جبران کنند. ضمن آنکه در برنامه پنجم توسعه اقتصادی و اجتماعی که به تصویب نمایندگان محترم رسیده است نیز این موضوع از این دیدگاه دیده شده است.
چکیدهی مباحث تیم میزان از دانشگاه امام صادق(ع)
تعاریف قسط و عدالت، عدالت اجتماعی و مبانی مذکور بهعلاوهی تبیین رویکردهای مفروض برخورد عادلانه با مسائل مختلف بهعلاوهی طرح محیط بحث مورد نظر که فضای آموزش عالی و دانشگاه میباشد بهعلاوهی بیان ارتباط دو موضوع آموزش عالی و عدالت اجتماعی بهعلاوهی ورود به بحث پولی کردن دانشگاهها به شکلی انتقادی با استفاده از مفاهیم و فرضیات ارائه شده در مقدمات بحث
منابع: قرآن کریم، نقد و بررسی نظریههای عدالت (احمد واعظی)، صحیفهنور، اعلامیه حقوق بشر، دانشگاه و رکود اندیشه (اوافز)، پرونده ویژه جنبش عدالتخواه دانشجویی، اصول عدالت اجتماعی (دیوید میلر)، نشریهی Leadership foundation, sorhiyher edueation ، نظریه عدالت (جان والز)، قلمرو عدالت (والتزر)
تیم برنده:میزان