چکیدهی مباحث تیم سخن از دانشگاه امام صادق(ع)
طرح بحث: توضیح و تعریف سینما – سینمای ملی – رسانه – پیام – کارکردهای جشنواره
دفاع: اول) تبیین قاعده و استثناء در بحث قاعده: ارتباط و تنوع فرهنگی و در بحث استثناء: عدم ارتباط و انحصارگرایی
دفاع: دوم) حضور جشنوارههای جهانی، باعث گسترش سطح نفوذ خود در مقیاس جهانی میشود
جمعبندی: ما معتقدیم جشنوارههای بینالمللی مجالی بزرگ برای معرفی فرهنگ بومی، تعمیق تجربه مشترک افزایش کیفیت تولیدات سینمایی و محک آن در سطح جهانی و گسترش آراء اعتقاداتی است به آن اعتقاد داریم.
چکیدهی مباحث تیم بهمن از دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران
روشن شدن مسأله نیازمند توضیح آن از سه بعد است. نخست اینکه ملاکهایی که منجربه موفقیت یک فیلم در جشنوارههای معتبر خارجی میشود، ملاکهایی کاملاً سیاسی است. این مسأله با توجه به چارچوب نظری ما که مبتنی بر نظریه شرقشناسی ادوارد سعید است، قابل شرح است. در واقع فیلمهایی جایزه میگیرند که آن تصویری از شرق را به نمایش بگذارند که انسان غربی میخواهد آن را ببیند نه آن چیزی که مبتنی بر واقعیت است.
در بخش دوم بر این نکته تأکید خواهد شد که هم مطالعات نظری و هم نمونههای تاریخی اثبات میکنند که نهتنها سینمای جشنوارهای و حضور در جشنوارهها باعث تقویت سینمای ملی نمیشوند، بلکه فیلمهای جشنوارهای و سینمای ملی دو قطب متقابل یکدیگرند. در بخش سوم نیز ما بر این تأکید میکنیم که تعریف جامعهشناسی از ملت، برای روشن شدن این مسأله که سینمای ملی چیست میتواند سیار راهگشا باشد. بنابراین تمامی این مباحثها را در دادن پاسخ روشن به این سؤال که چرا حضور در جشنوارههای خارجی به عوض تقویت سینمای ملی، باعث شکلگیری و تقویت سینمای غیرملی میشود؟ کمک میکند در نهایت به نظر ما، ارائه هرگونه فرضیه، سؤال و پاسخ دادن به آن، باید همراه با واقعیتهای تاریخی و نمونههای تاریخی باشد.
منابع:
– شرقشناسی/ ادوارد سعید/ ترجمه لطفعلی خنجی/ انتشارات امیرکبیر
– پارس تهران/ مازیار اسلامی و مراد فرهادپور/ انتشارات فرهنگ صفا
– اصل ایده سینمای ملی/ ج جنی / فصلنامه فارابی/ سال شانزدهم