آیین نامه داوری چهارمین دوره مسابقات

آیین نامه چهارمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران:

آیین نامه داوری

چهارمین دوره مسابقات ملي مناظره دانشجويي

 (نشان خواجه نصیرالدین طوسی)

 بسمه تعالی

ماده یک: تعاریف

داور: فردی است از اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ ها، مراکز و مؤسسات آموزش عالی کشور که با رعایت اخلاق، انصاف، بی‌طرفی و در چارچوب اصول علمی به ارزیابی مناظره‌کنندگان پرداخته و قضاوت می‌کند.

داوری: فعالیتی که در آن گروهی از داوران مسابقات را به صورت مستقیم نظاره می کنند و براساس معیارهای امتیازدهی بیان شده در آئین‌نامه، میان دو گروه شرکت‌کننده، به قضاوت می پردازند و یکی از آنها را برنده اعلام می‌کنند.

هیأت داوران: هیأتی است متشکل از سه داور، در هر مسابقه، که  توسط شورای علمی مسابقات جهت امر داوری انتخاب می‌شوند.

امتیازدهی: فعالیتی که هیأت داوران در هر مسابقه برمبنای معیارهای  بیان شده در آئین‌نامه انجام می دهند، که شامل تکمیل فرم های داوری در خلال سخنرانی‌های مناظره‌کنندگان می باشد و پس از اتمام مسابقه ملاک برتری یک گروه محسوب می شود.

اعلام رأی: داوران پس از هر مسابقه عقیده خود را در مورد عملکرد فردی و گروهی مناظره کنندگان، با توجه به معیارهای داوری، در قالب رأی خود اعلام می نمایند که براساس عقل و عرف رأی داوران قطعی تلقی می‌شود.

 ماده دو: خط‌مشی داوری

  1. پرهیز از تعصب و جانبداری نسبت به افراد، گروه‌ها و نظرات
  2. داشتن تخصص، تعهد و آشنا به امر داوری‌های علمی
  3. تصمیم‌گیری و اعلام رأی بر مبنای مفاد آئین‌نامه

 

ماده سه: ویژگی‌ها و وظایف داوران

  1. داوران باید در یکی از رشته های دانشگاهي متخصص – عضو هیأت علمي- باشند.
  2. داوران باید نسبت به گزاره مورد بحث بی‌طرف باشند.
  3. داوران موظفند نظرات خود را در طول مسابقه در برگه‌های داوری علامت‌زده و نظرات تکمیلی خود را یادداشت نمایند.
  4. داوران در حین و بعد از اتمام مسابقه، سخنرانان را مورد سؤال، آموزش، یادآوری، تذکر، نصیحت و… قرار نمی‌دهند.
  5. داوران باید چنان بدون تعصب عمل کنند که گویی چیزی بیشتر از مناظره‌کنندگان نمی‌دانند.
  6. داوران موظفند اگر به هر دلیلی، نسبت به موضوع مسابقه گرایش و تعصب دارند و این گرایش بر موضع گیری ایشان تاثیر گذار است از نشستن بر مسند داوری آن موضوع خودداری کنند.
  7. داوران موظفند نسبت به مناظره‌کنندگان و گروه‌ها حسن‌نیت داشته باشند.
  8. داوران نباید در مورد آراء خود با یکدیگر مشورت کرده و تصمیم بگیرند و یا تصمیم خود را تغییر دهند.
  9. داوران موظفند در اعلام رای خود امتیازات فردی، گروهی و مجموع آنها را لحاظ کنند.
  10. تصمیم‌گیری و اعلام رأی، پس از بازبینی اوراق امتیازدهی، توسط رییس هیئت داوران انجام می شود. ( توضیح کامل این مورد در دستورالعمل فرم ارزیابی قابل مطالعه است).

 ماده چهار: موارد لازم‌الاجرا در مسابقات

  1. مناظره‌کنندگان درطول مدت مسابقه سخنرانی می بایست ادب، نزاکت و اخلاق را رعایت کنند.
  2. مناظره‌کنندگان می‌بایست سخنرانی خود را بی حاشیه و کاملاً مرتبط با موضوع ارائه دهند.
  3. مناظره‌کنندگان می‌بایست از هرگونه تشرزدن، توهین کردن، تحقیرکردن، سفسطه و هیجانات منفی جداً پرهیز کنند.
  4. مناظره‌کنندگان می‌بایست به زمان‌های سخنرانی خود توجه کرده و از اطاله کلام جداً پرهیز کنند.
  5. به مناظره‌کنندگان توصیه می­شود در خلال سخنرانی خود، به طراحی سوال های منطقی و مستقیم مرتبط با موضوع بپردازند، به گونه ای که سوالات طرح شده سرآغاز بحث طرف مقابل شوند.
  6. به مناظره‌کنندگان توصیه اکید می­شود به سؤال‌های مطرح‌شده توسط طرف مقابل، پاسخ داده و از آن طفره نروند.
  7. صحبت کردن و نکته‌ برداری بین 2 نفر عضو مناظره‌کننده‌ی هر گروه به شکلی که خللی در جریان مسابقه ایجاد نکند، مانعی ندارد.
  8. هر دو گروه باید با قدرت وارد تقابل شده و با رد استدلال گروه مقابل به بحث ادامه دهند.

 

ماده پنج: معیارهای امتیازدهی

  1. رعایت شرایط و ضوابط مندرج در آئین‌نامه‌
  2. برنامه‌ریزی و هماهنگی و انسجام گروهی

2-1- انسجام مطالب و پایایی مطالب مطرح شده

2-2- قابل تمیزبودن رئوس، سرفصل‌ها و جزئیات مباحث مطرح‌شده توسط گروه‌ ها

2-3- حمایت و پشتیبانی اعضاء گروه از یکدیگر (شایسته است که استدلال های هر سخنران در امتداد استدلال های هم گروهی خود باشد).

  1. رعایت اخلاق مناظره علمی و احترام به آراء و نظرات مخالف

3-1- حفظ حرمت اشخاص، وزانت و متانت ادبی

3-2- برقراری ارتباط صحیح

3-3- رعایت صراحت و صداقت

3-4-  دوری از تعصب و القاء نظرات و عقاید

3-5- استفاده از گزاره های منطقی، اصول و مبانی تجربه شده و علمی (توجه به هست ها و نیست ها، نه باید ها و نباید ها)

  1. توجه و رعایت فرایندهای علمی، منطقی و مستدل از طرح مسأله تا نتیجه‌گیری

4-1- اجتناب از تعدد و پراکندگی مبانی نظری قابل استفاده در سخنرانی‌ها

4-2- انتخاب سبک مناسب مناظره و سیر منطقی گسترش مفاهیم

4-3- تحقیق و پژوهش در ارتباط با موضوع و جمع‌آوری و استناد به اسناد و مدارک معتبر

4-4- به‌کارگیری انواع برهان‌های علمی و خودداری از اشکال و دلایل غیرعلمی و عامه‌پسند

4-5- انتخاب روش مناسب جهت مناظره متناسب با موضوع و توانایی افراد

4-6- استفاده از منابع روزآمد، معتبر و پرهیز از سوء‌استفاده و بزرگ نمایی منابع و مأخذ

  1. فن بیان و رعایت نکات دستوری

5-1-  رعایت دستور زبان فارسی و به کار گیری لغات سره

5-2- پرهیز از طولانی‌کردن و کوتاه‌کردن سخن به شکل غیرمتعارف

5-3- پرهیز از به‌کارگیری اصطلاحات غیرفنی و غیرتخصصی مناظره‌کنندگان

5-4- پرهیز از کلی‌گویی و ادعاهای نامعتبر و بی‌پایه نظیر: گفته شده…، می‌گویند…

 

 

 

  1. احاطه و اشراف نسبت به موضوع مورد بحث

6-1- جامعیت، ژرف اندیشی و انعطاف در تحلیل علل مسائل و پاسخ‌گویی به سؤالات

6-2- شناخت مسأله و چگونگی طرح آن و پرداختن به نظریات موجود در ارتباط با مسأله

6-3- به روز بودن مسائل و مباحث مطرح شده

6-4- ارجاع به مسائل تاریخی و منطقی

 

  1. خلاقیت در طرح مسأله، سؤالات، تعاریف و نتیجه‌گیری سخنرانی‌‌ها

7-1- قابل استفاده بودن مطالب برای جامعه دانشجویان

7-2- ایراد سخنرانی های دارای ویژگی‌های اطلاع‌رسانی، آگاهی‌بخشی و آموزشی

7-3- نوآوری در مفاهیم و توجه به مصادیق تازه و بدیع

7-4- استناد به منابع و اسناد معتبر

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بیست − سه =