آیین نامه چهارمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران:
آیین نامه داوری
چهارمین دوره مسابقات ملي مناظره دانشجويي
(نشان خواجه نصیرالدین طوسی)
بسمه تعالی
ماده یک: تعاریف
داور: فردی است از اعضای هیأت علمی دانشگاه ها، مراکز و مؤسسات آموزش عالی کشور که با رعایت اخلاق، انصاف، بیطرفی و در چارچوب اصول علمی به ارزیابی مناظرهکنندگان پرداخته و قضاوت میکند.
داوری: فعالیتی که در آن گروهی از داوران مسابقات را به صورت مستقیم نظاره می کنند و براساس معیارهای امتیازدهی بیان شده در آئیننامه، میان دو گروه شرکتکننده، به قضاوت می پردازند و یکی از آنها را برنده اعلام میکنند.
هیأت داوران: هیأتی است متشکل از سه داور، در هر مسابقه، که توسط شورای علمی مسابقات جهت امر داوری انتخاب میشوند.
امتیازدهی: فعالیتی که هیأت داوران در هر مسابقه برمبنای معیارهای بیان شده در آئیننامه انجام می دهند، که شامل تکمیل فرم های داوری در خلال سخنرانیهای مناظرهکنندگان می باشد و پس از اتمام مسابقه ملاک برتری یک گروه محسوب می شود.
اعلام رأی: داوران پس از هر مسابقه عقیده خود را در مورد عملکرد فردی و گروهی مناظره کنندگان، با توجه به معیارهای داوری، در قالب رأی خود اعلام می نمایند که براساس عقل و عرف رأی داوران قطعی تلقی میشود.
ماده دو: خطمشی داوری
- پرهیز از تعصب و جانبداری نسبت به افراد، گروهها و نظرات
- داشتن تخصص، تعهد و آشنا به امر داوریهای علمی
- تصمیمگیری و اعلام رأی بر مبنای مفاد آئیننامه
ماده سه: ویژگیها و وظایف داوران
- داوران باید در یکی از رشته های دانشگاهي متخصص – عضو هیأت علمي- باشند.
- داوران باید نسبت به گزاره مورد بحث بیطرف باشند.
- داوران موظفند نظرات خود را در طول مسابقه در برگههای داوری علامتزده و نظرات تکمیلی خود را یادداشت نمایند.
- داوران در حین و بعد از اتمام مسابقه، سخنرانان را مورد سؤال، آموزش، یادآوری، تذکر، نصیحت و… قرار نمیدهند.
- داوران باید چنان بدون تعصب عمل کنند که گویی چیزی بیشتر از مناظرهکنندگان نمیدانند.
- داوران موظفند اگر به هر دلیلی، نسبت به موضوع مسابقه گرایش و تعصب دارند و این گرایش بر موضع گیری ایشان تاثیر گذار است از نشستن بر مسند داوری آن موضوع خودداری کنند.
- داوران موظفند نسبت به مناظرهکنندگان و گروهها حسننیت داشته باشند.
- داوران نباید در مورد آراء خود با یکدیگر مشورت کرده و تصمیم بگیرند و یا تصمیم خود را تغییر دهند.
- داوران موظفند در اعلام رای خود امتیازات فردی، گروهی و مجموع آنها را لحاظ کنند.
- تصمیمگیری و اعلام رأی، پس از بازبینی اوراق امتیازدهی، توسط رییس هیئت داوران انجام می شود. ( توضیح کامل این مورد در دستورالعمل فرم ارزیابی قابل مطالعه است).
ماده چهار: موارد لازمالاجرا در مسابقات
- مناظرهکنندگان درطول مدت مسابقه سخنرانی می بایست ادب، نزاکت و اخلاق را رعایت کنند.
- مناظرهکنندگان میبایست سخنرانی خود را بی حاشیه و کاملاً مرتبط با موضوع ارائه دهند.
- مناظرهکنندگان میبایست از هرگونه تشرزدن، توهین کردن، تحقیرکردن، سفسطه و هیجانات منفی جداً پرهیز کنند.
- مناظرهکنندگان میبایست به زمانهای سخنرانی خود توجه کرده و از اطاله کلام جداً پرهیز کنند.
- به مناظرهکنندگان توصیه میشود در خلال سخنرانی خود، به طراحی سوال های منطقی و مستقیم مرتبط با موضوع بپردازند، به گونه ای که سوالات طرح شده سرآغاز بحث طرف مقابل شوند.
- به مناظرهکنندگان توصیه اکید میشود به سؤالهای مطرحشده توسط طرف مقابل، پاسخ داده و از آن طفره نروند.
- صحبت کردن و نکته برداری بین 2 نفر عضو مناظرهکنندهی هر گروه به شکلی که خللی در جریان مسابقه ایجاد نکند، مانعی ندارد.
- هر دو گروه باید با قدرت وارد تقابل شده و با رد استدلال گروه مقابل به بحث ادامه دهند.
ماده پنج: معیارهای امتیازدهی
- رعایت شرایط و ضوابط مندرج در آئیننامه
- برنامهریزی و هماهنگی و انسجام گروهی
2-1- انسجام مطالب و پایایی مطالب مطرح شده
2-2- قابل تمیزبودن رئوس، سرفصلها و جزئیات مباحث مطرحشده توسط گروه ها
2-3- حمایت و پشتیبانی اعضاء گروه از یکدیگر (شایسته است که استدلال های هر سخنران در امتداد استدلال های هم گروهی خود باشد).
- رعایت اخلاق مناظره علمی و احترام به آراء و نظرات مخالف
3-1- حفظ حرمت اشخاص، وزانت و متانت ادبی
3-2- برقراری ارتباط صحیح
3-3- رعایت صراحت و صداقت
3-4- دوری از تعصب و القاء نظرات و عقاید
3-5- استفاده از گزاره های منطقی، اصول و مبانی تجربه شده و علمی (توجه به هست ها و نیست ها، نه باید ها و نباید ها)
- توجه و رعایت فرایندهای علمی، منطقی و مستدل از طرح مسأله تا نتیجهگیری
4-1- اجتناب از تعدد و پراکندگی مبانی نظری قابل استفاده در سخنرانیها
4-2- انتخاب سبک مناسب مناظره و سیر منطقی گسترش مفاهیم
4-3- تحقیق و پژوهش در ارتباط با موضوع و جمعآوری و استناد به اسناد و مدارک معتبر
4-4- بهکارگیری انواع برهانهای علمی و خودداری از اشکال و دلایل غیرعلمی و عامهپسند
4-5- انتخاب روش مناسب جهت مناظره متناسب با موضوع و توانایی افراد
4-6- استفاده از منابع روزآمد، معتبر و پرهیز از سوءاستفاده و بزرگ نمایی منابع و مأخذ
- فن بیان و رعایت نکات دستوری
5-1- رعایت دستور زبان فارسی و به کار گیری لغات سره
5-2- پرهیز از طولانیکردن و کوتاهکردن سخن به شکل غیرمتعارف
5-3- پرهیز از بهکارگیری اصطلاحات غیرفنی و غیرتخصصی مناظرهکنندگان
5-4- پرهیز از کلیگویی و ادعاهای نامعتبر و بیپایه نظیر: گفته شده…، میگویند…
- احاطه و اشراف نسبت به موضوع مورد بحث
6-1- جامعیت، ژرف اندیشی و انعطاف در تحلیل علل مسائل و پاسخگویی به سؤالات
6-2- شناخت مسأله و چگونگی طرح آن و پرداختن به نظریات موجود در ارتباط با مسأله
6-3- به روز بودن مسائل و مباحث مطرح شده
6-4- ارجاع به مسائل تاریخی و منطقی
- خلاقیت در طرح مسأله، سؤالات، تعاریف و نتیجهگیری سخنرانیها
7-1- قابل استفاده بودن مطالب برای جامعه دانشجویان
7-2- ایراد سخنرانی های دارای ویژگیهای اطلاعرسانی، آگاهیبخشی و آموزشی
7-3- نوآوری در مفاهیم و توجه به مصادیق تازه و بدیع
7-4- استناد به منابع و اسناد معتبر