مقاله: روش مناظره علمي در سيره آموزشي امامان معصوم (ع)

مناظره گفتماني براي ايجاد فهم مشترك و درك متقابل توام با اثربخشي دوجانبه است؛ از اين رو، ائمه معصوم (ع)، به ويژه، حضرت رضا (ع) آن را به عنوان يكي از روش هاي آموزشي در موضوعات پرچالش علمي در خور دقت و تامل بسيار مي دانستند. هدف اين مقاله تبيين روش مورد نظر بر اساس شيوه مناظره اي علمي امام رضا با عالمان اديان ديگر است؛ بنابراين، اين مقاله الگوي عملي مناظره را ارايه مي دهد. اين مقاله كه از نوع پژوهش هاي بنيادي بوده، با روش تحقيق كيفي مبتني بر تحليل محتوايي و با استفاده از منابع كتابخانه اي، به مطالعه مناظرات امام (ع) مي پردازد كه با توجه به روش، اصول و چگونگي فرايند مناظره اي آن حضرت مي توان آن را به عنوان روش آموزشي مطرح كرد و به كار بست. در اين مقاله، ابتدا روش مناظراتي حضرت رضا (ع) و سپس اصول حاكم بر روند آن و چگونگي فرايند يك مناظره علمي نزد آن حضرت بررسي مي شود

 

منبع: مرکزاطلاعات علمی جهاددانشگاهی

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

3 + چهارده =