چکیده مباحث تیم فارابی از دانشگاه امام صادق(ع)
ما در قدم اول به مفهوم شناسی و پالایش واژهها در سه ساحت رسانه، مخاطب و عاملیت رسانه میپردازیم و در گام دوم بر مبنای مدل روانشناختی گامس تاک و نیز الگوی ارتباطات جمعی به تحلیل رابطه بین رسانه، مخاطب و فیلمساز میپردازیم، در تحلیل این هرم سهگانه متوجه میشویم که عاملیت رسانه (یعنی تأثیر رسانه بر جامعه) دو خصیصه بسیار بارز دارد، اولاً عاملیت بهعنوان یک عنصر ذاتی رسانه مطرح میگردد و ثانیاً هدفنمایی از رسانه عاملیتی در راستای تعارضات مثبت (حجویزی) و یا منفی میباشد. در بیان اثبات این دو خصیصهها الگوهای روانشناسی و تأثیر رسانه بر مخاطب را ارائه کرده و به تحقیقاتی میدانی جامعهشناسان و شواهد عینی خواهیم پرداخت. از طرف دیگر ما با دلایل نقصی اثبات خواهیم کرد که رسانه صرفاً ماهیت آینه را ندارد که شرح آن در خلال مناظره خواهد آمد.
منابع:
1. لک لوها 2. نظریه کامستاک 3. نظریه ریچارد
4. مدلهای ارتباط جمعی مک کوایل 5. آزمایشات مصرف هیزمن 1984 6. الگوی ویلیام هونیس
چکیدهی مباحث تیم بهمن از دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران
پرسش میان عاملیت یا بازتابدهندگی سریالهای تلویزیونی، در درجهی نخست، سؤال از استقلال واقعیت اجتماعی از سریالهای تلویزیونی و بالعکس است. طبق تعریف جامعهشناختی از تعارضات اجتماعی، چنین مسائلی نتیجهی عواملی دیگرند. از طرفی تأثیرگذاری تلویزیون بر مخاطبان، هرگز به معنای عاملیت آن نیست و مدل لاسومی ارتباط این مسأله را اثبات میکند.
اما سریالهای تلویزیونی، چگونه واقعیت را بازتاب میدهند. این بازتاب، بازنمایی آگاهانه و مستقیم نیست. هیچ سریال تلویزیونی به قصد بازتاب واقعیت ساخته نمیشود اما از خلال شکافهای موجود در فانتزیها و گفتارهای ایدئولوژیک تلویزیون، تعارضات اجتماعی بازتاب مییابند، ولو بهصورت ناخواسته و ناآگاهانه
منابع:
– مبانی ارتباط جمعی/ محمد دادگران / انتشارات علمی و فرهنگی
– وسایل ارتباط جمعی / کاظم معتمدنژاد / انتشارات دانشگاه علامه
– جامعهشناسی وسایل ارتباط جمعی / ژان کارنو/ ترجمه باقر ساروخانی
– دربارهی تلویزیون و سلطهی ژورنالیسم / بوردیو / ترجمه ناصر فکوهی
تیم برنده: بهمن