چکیده مباحث تیم انجمن علمی ارتباطات از دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران
فرض بر این است که تفکیک جنسی در دانشگاهها به اعتلای سطح تحصیلی دانشجویان کمک میکند. سؤالاتی که در این مناظره به آنها پاسخ داده خواهد شد از این قبیل است: چه ضرورتهایی وجود تفکیک جنسی و نبود آن در دانشگاه، ایجاب میکند؟ آیا محدودیتی در روابط دختر و پسر در دین اسلام وجود دارد و اگر اینچنین است، چه چارچوبهایی برای آن تعیین شده است؟
چارچوب نظری مبتنی بر پژوهش، قانون (حقوق شهروندی) و بعد دینی میباشد. شیوهی استدلال، استقرایی و مبتنی بر برهان، با استناد به اسناد موجود، ضرورتهای عقلی و حکمت دینی مؤید این مسأله میباشد.
منابع: مسألهی حجاب در جمهوری اسلامی (علی غلامی)، مسأله حجاب در غرب (علی غلامی)، زن در آیینه جمال و جلال (جوادی آملی)، مسأله حجاب (شهید مطهری)، سایت شورای عالی انقلاب فرهنگی، قانون اساسی، سایت تبیان
چکیده مباحث تیم برهان از دانشگاه تهران، تربیت مدرس و علوم بهزیستی
بررسی واژه علم از نظر علم و دانش و علم و آگاهی که منظور از فضای علمی میتواند هر دو بعد این واژه (دانش و آگاهی باشد بررسی موضوع (تفکیک جنسیتی در دانشگاهها، به نفع فضای علمی دانشگاهها است) از دیدگاه فرهنگی، مذهبی، اجتماعی تربیتی که نهایتاً هر یک از دیدگاهها به بررسی موضوع از دیدگاههای علمی و توسعه علم و دانش ختم میشود. در ادامه مقایسه رتبهبندی دانشگاههای برتر ایران و جهان از نظر جایگاه علمی و پژوهشی با توجه به وضعیت جنسیتی دانشجو که متأسفانه دانشگاههای تفکیک جنسیت شده مثل الزهرا و امام صادق که مثالهای مورد بحث میباشند جایگاه بهتری نسبت به سایر دانشگاهها ندارند. مباحث دیگر:
– نخبگان کنکور سراسری همگی در دانشگاههای غیرتفکیک جنسیت شده مشغول به ادامه تحصیل هستند.
– برگزیدگان المپیادهای دانشجویی از دانشگاههای غیرتفکیک شده برخاستهاند
– جزیرهای شدن دانش – دیدگاههای امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری