گروه فکرت، گروه برتر مناظره دانشجویی استان قم شد


به گزارش خبرگزاری بین‎المللی قرآن(ایکنا) از قم، مرحله نهایی ششمین دوره مناظره دانشجویی سال ۹۶ امروز ۲۷ اردیبهشت به همت جهاددانشگاهی واحد استان قم و پردیس فارابی دانشگاه تهران در این واحد دانشگاهی در قم برگزار شد و دو گروه فکرت و در مسیر آگاهی همین دانشگاه که در مرحله نیمه نهایی مقابل دو گروه از دانشگاه حضرت معصومه(س) به موفقیت دست یافته بودند، به رقابت پرداختند.

این مراسم با حضور دکتر محمد حیدری رئیس جدید جهاددانشگاهی واحد استان قم برگزار شد و دکتر دیباجی و دژآباد به عنوان داور مناظره به فعالیت پرداختند و در نهایت رای نهایی در خصوص نحوه اجرا و ادله و میزان دقت مباحث و ترتیب ارایه مباحث و نزاکت در مناظره را صادر کردند.

گزاره اصلی مناظره نهایی، «آیا اقتصاد مقاومتی تنها راه حفظ استقلال کشور است» بود که در این عرصه گروه فکرت به عنوان موافق و گروه در مسیر آگاهی به عنوان مخالف به ارایه بحث پرداختند.

گروه فکرت، به عنوان موافق این گزاره بحث را از این نقطه گرهی آغاز کرد که به طور کلی نظام اقتصاد مقاومتی در کشوری به نام جمهوری اسلامی ایران مطرح شده است که به نوبه خود در نظام بین الملل، یک کشور استثنا است و قطعا اقتصاد این کشور مشمول همین قاعده استثنایی بودن خواهد بود.

بحث اصلی گروه فکرت در مفهوم و ماهیت قدرت در نظام جمهوری اسلامی بود؛ مناظره گران این گروه بیان کردند که نظام جمهوری اسلامی ایران تنها نظام اسلامی در جهان است که ماهیت اسلامی بودن خود را حفظ کرده است و رهبران این کشور اظهار می دارند که در ماهیت نظام قدرت که شالوده آن استکباری است هضم نشده و ماهیت اسلامی خود را حفظ کرده اند؛ به همین دلیل است که کشوری که تنها از خدا پیروی می کند و در مقابل دشمنان خداوند نیز ایستاده است از مدلی که آنها برای او در نظر گرفته اند پیروی نخواهد کرد.

این گروه بیان کرد که در این شرایط نمی توان فرض را بر آن قرار داد که این کشور قرار است با همان مدل لیبرال اقتصادی به فعالیت اقتصادی در جهان مشغول باشد زیرا استعمارگران هیچگاه یک کشور اسلامی انقلابی را به حال خود رها نمی کنند؛ چنانکه با جنگ و ارعاب و تهدیدهای پی در پی و تحریم های فلج کننده نشان دادند که به هیچ عنوان نمی توانند با چنین کشوری کنار بیایند.

از دیگر مباحثی که این گروه برای تایید مدعی خود بیان کرد بیان حدیثی از امام علی(ع) پیرامون اصل دشمن شناسی بود که حضرت بیان کردند که دشمنان خدا همچون گرگان درنده ای هستند که مصالحه با آنها ممکن نیست و چنانکه قرآن کریم نیز بیان کرده است آنها تا سرحد تسلیم و فرمانبرداری اهل ایمان، به هیچ چیزی راضی نمی شوند.

گروه «در مسیر آگاهی» نیز با مدعیات خود به عنوان مخالف در جایگاه حضور یافت و ادله ای مغایر با نگاه گروه فکرت ارایه کرد؛ اولین دعو این گروه آن بود که مساله اقتصاد مقاومتی، مرتبط به دوران تحریمی است و عملا این بحث در دوران پساتحریم معنی ومفهوم خاصی ندارد؛ در دورانی که باب مفاهمه و گفتگو و حضور در بازارهای جهانی باز شده است و ما نیز می توانیم از ظرفیت های این بازار و اقتصاد جهانی برای توسعه خود سود ببریم چرا باید ارتباط خود را با دنیا قطع کنیم.

دیگر مدعی این گروه آن بود که مساله اقتصاد مقاومتی در عینیت، تحقق نیافته و عنصر مشخصی نیز برای تحقق آن بیان نشده است؛ واگذاری غیر اصولی و حضور شرکت های خصولتی که ماهیتی دولتی و حاکمیتی و نامی خصوصی دارند و واگذاری های مساله دار باعث شده است که اصولا ادامه این روند هزینه بر و تکرار اشتباهات دوران گذشته باشد؛ در حالی که امروزه بای با گفتگو و حضور درعرصه جهانی و دیپلماسی که موفقیت آن را شاهد بودیم به توسعه اقتصادی برسیم.

این گروه بیان کرد که مساله اقتصاد مقاومتی در هیچ نظریه مدرن اقتصادی که حاصل تجربه بشری است مشاهده نشده است زیرا اصلا پایه عملی ندارد و دلیل آن نیز عدم تطابق اصول مطروحه در آن با اصول اقتصادی در جهان است زیرا قرار است بخش عمده ای از این اقتصاد مقاومتی در جهان بیرونی تحقق پیدا کند؛ همچنین اینکه وقتی این همه کشور در دنیا از منافع اقتصادی در جهان استفاده می کنند چرا ما باید خود را جدای از این جهان فرض کنیم و دیگران را دشمن بدانیم و خود را از این همه موقعیت محروم کنیم.

یکی از ادعاهای این گروه که در بحث و نقد گروه موافق مطرح شد آن بود که یکی از اصول اقتصاد جهانی، ضمن ارتباط بین المللی، افزایش درصد تاب آوری اقتصادی است که به تجمیع و افزایش قدرت اقتصاد ملی در مقابل نوسانات جهانی بر میگردد؛ اگر این اصل را رعایت کنیم که بایسته هر اقتصاد است دیگر نیازی نیست که دور خود یک دیوار بکشیم و خود را از دیگر کشورها و مراوده با آنها محروم سازیم.

نقد و نظر گروه های مخالف و موافق این نظریه ادامه داشت و هر کدام از این دو گروه که ظاهرا با مشی و منطق خاص و متناقضی نسبت به حضور ایران در جامعه جهانی به این مناظره قدم گذاشته بودند ادامه یافت تا اینکه در مرتبه آخر بحث دشمن شناسی به عنوان نقطه کانونی اختلاف نظر این دو گروه مشخص شد.

در پایان و پس از رای هیئت داوران گروه فکرت با یک امتیاز اختلاف به عنوان برگزیده این دوره از رقابت‎ها در استان قم انتخاب شد و به مرحله منطقه‎ای که مهرماه برگزار خواهد شد راه یافت که گواهی و جوایز این دو گروه با حضور رئیس جهاددانشگاهی واحد استان و مسئولان پردیس دانشگاه فارابی به آنان اعطا شد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پانزده − 3 =