خِرد گفتگو؛ درسگفتارهای فلسفی
نویسنده: غلامعلی ابراهیمی دینانی
ناشر: هرمس
چاپ اول، 1393، 320 صفحه، قیمت: 20.000 تومان
کتاب «خِرد گفتگو» جزء آخرین محصولات تفکر فلسفی دکتر ابراهیمی دینانی است؛ فردی که می توان به جرأت او را جزء معدود افرادی دانست که در میان ما، هنوز به نحو کلاسیک تفکر فلسفی می کند. برای او، همانگونه که از نحو تحلیل ارائه شده در مقدمه کتاب بر می آید، مسائل با بررسی مجهولات بسیط و سادهای آغاز می شوند و با افزوده شدن پیچیدگیها و ظرایفی که در درونشان ملحوظ شدهاند، به سمت معلوم شدن حرکت می کنند.
کتاب «خِرد گفتگو» متن تقریر شده درسگفتارهایی است که در سال 1392 توسط دکتر دینانی منعقد شده است و به تعبیر خود ایشان، حاصل پرسش و پاسخ هایی است که در این کلاسها صورت گرفته و وجه تسمیه عنوان کتاب نیز به همین منظور بوده است. به اعتقاد دکتر دنیانی «[روش گفتگو] حداقل در آموزش فلسفه، بهترین اسلوب و نیکوترین روش به شمار می آید.» و در حقیقت، این کتاب در عمل این ایده سقراطی را جامه عمل پوشانده است.
در این کتاب نیز دکتر دینانی به اهّم موضوعات مطروحه در زمینه فلاسفه می پردازد و نسبت خویش را با آنان مشخص می کند؛ موضوعاتی که هرکدام جریانهای فلسفی متمایزی در تاریخ فلسفه ایران و جهان ایجاد کردهاند. برای افرادی که با نثر کتابهای دکتر دینانی آشنا هستند غریب نیست که این کتاب نیز خط به خط بیانگر موضعگیریهای دکتر دنیانی درباب مسائل مختلف فلسفی است و برای افرادی که قدر تفکر وی را میشناسند، کلمه به کلمه آن حائز اهمیت و جدی به حساب میآید. دکتر دینانی در این کتاب از نسبت بین فلسفه دین پرسش میکند و به مسأله اصالت وجود و ماهیت میپردازد، در مبحث خداشناسی تأملاتی درباب نسبت اوصاف و اسماء الهی انجام می دهد و ذیل عنوان جهان شناسی و انسان شناسی، به موضوعات مربوط به حیات انسان، خصوصاً از نقطه نظر بخصوص عرفانی خویش نگاهی می اندازد و موضوعات مهم این حوزهها را تبیین می نماید و در نهایت در فصول مربوط به عرفان و دین، بحث از خودشناسی و ربط دین و اخلاق کرده و به برخی از مباحث مطروحه در میان روشنفکران دینی امروز پاسخ می دهد.
آنچیزی که مسلم است این است که دکتر ابراهیمی دینانی متفکر «امروز» است؛ برای مسائل اینجایی و اکنونی می اندیشد و دائما تلاش می کند که در پرتوی گفتگوی زنده با جامعه خویش، از منظر فلسفی، به پاسخ درخوری نایل آید.
فصول این کتاب به شرح زیر می باشند:
بخش اول: مقدمات فهم فلسفه
بخش دوم: هستیشناسی
بخش سوم: خداشناسی
بخش چهارم: جهانشناسی
بخش پنجم: انسانهشناسی
بخش ششم: عرفان
بخش هفتم: دینشناسی