پرسش و پاسخ

پرسش و پاسخ

  1. اعضای یک گروه باید از چه رشته‌ها و گرایش‌های تحصیلی باشند؟

رشته و گرایش تحصیلی ملاک اصلی برای انتخاب اعضا نیست، بلکه شایسته است که حداقل ۲ نفر از اعضای گروه مهارت بیشتری در فن بیان، سخنرانی، ارائه مطلب و… داشته باشند و حداقل ۲ نفر از مبانی نظری و دانش بیشتر و همچنین مهارت‌های پژوهشی و مطالعاتی برخوردار باشند.

 

  1. موضوعات مسابقات چه موضوعاتی هستند؟

موضوعات عمومی و اجتماعی که انتظار می‌رود هر دانشجو در هر مقطع و رشته تحصیلی از آنها حداقل آگاهی و اطلاعات را داشته باشد.

 

  1. هدف این مسابقات به بیان ساده چیست؟

این مسابقات با هدف رشد و تقویت فرهنگ گفت‌وگو، تحمل عقیده‌ی مخالف، احترام به دیگران، رعایت نوبت در صحبت، مدیریت زمان در حین صحبت کردن، تقویت، تفکر خلاق و نقاد، تمرین برای مستدل و منطقی سخن گفتن، تمرین برای تقویت روابط فردی و اجتماعی و… برگزار می‌گردد.

 

  1. هدف کلی این مسابقات چیست؟

هدف کلی این مسابقات پرداختن به آموزش‌های عمومی در قالبی جذاب و اثرگذار جهت تقویت پایه‌های نظری و عملی شرکت‌کنندگان و تماشاگران است.

  1. آیا یک دانشجو می‌تواند سرپرست یا مربی تیم باشد؟

خیر، این جایگاه به یک عضو هیئت علمی از دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی اختصاص دارد.

 

  1. آیا حضور سرپرست گروه در مسابقات الزامی است؟

خیر، اما در مسابقات جهانی مناظره سرپرست یا مربی گروه مانند یک استاد راهنما در تمام مراحل همراه اعضای گروه خود بوده و آنها را راهبری و هدایت می‌کند.

 

  1. آیا شرکت در کارگاه‌های آموزشی مناظره اختیاری است؟

با توجه به کیفیت مطالب ارائه شده در کارگاه‌ها و فواید کاربردی آنها، حضور حداقل ۲ نفر از هر گروه در کارگاه‌ها الزامی است.

 

  1. موضوعات توسط چه کسی مشخص می‌شود؟

موضوعات توسط شورای علمی مسابقات متشکل از ۵ عضو هیأت علمی مشخص می‌شود. برخی از موضوعات از طرف شرکت کنندگان پیشنهاد شده است، که به تایید شورای علمی رسیده است.

 

  1. موضوعات چه زمانی به گروه‌ها اعلام می‌شود؟

موضوعات در روند قرعه‌کشی و تقریباً یک هفته قبل از مسابقات اعلام می‌گردد.

 

  1. گروه موافق و مخالف در هر مسابقه چه‌طور تعیین می‌شود؟

در روز قرعه‌کشی و پس از انتخاب حریفان برای مرحله اول مسابقات به هر دو گروه فرصت داده می‌شود تا براساس نظر و باور قلبی خود به توافق برسند که می‌‌خواهند در کدام جایگاه قرار گیرند. در غیر این‌صورت قرعه تعیین‌کننده موضع موافق و مخالف خواهد بود.

 

  1. آیا ۲ نفر عضو مناظره‌کننده در حین مناظره می‌توانند از کمک و راهنمایی دیگر اعضا و سرپرست خود استفاده کنند؟

خیر، مناظره‌کنندگان نمی‌توانند هیچ نوع ارتباطی با دیگران برقرار کرده، یادداشت بگیرند، از لپ‌تاپ استفاده کنند و… فقط می‌توانند در زمان مسابقه یادداشت‌های خود را به همراه داشته باشند.

 

  1. آیا امکان تعویض مناظره‌کنندگان وجود دارد؟

در حین یک مسابقه خیر، اما ۲ مناظره‌کننده از هر مسابقه به مسابقه دیگر امکان تغییر و جابه‌جایی دارند.

 

  1. دانشجویان هم می‌توانند موضوع مسابقات را پیشنهاد دهند؟

بله، دانشجویان و اعضای گروه‌ها می‌توانند تا قبل از قرعه‌کشی مسابقات موضوعات پیشنهادی خود را به دبیرخانه مسابقات ارسال کرده و در صورت تصویب در شورای علمی از جوایز این بخش بهره‌مند شوند.